Visade sidor under den senaste månaden

På den här bloggen ger vi tips m m för byggande, scriptande och klädskapande i Second Life.

Gå med i gruppen SEC - Swedish Educational Center!
Gruppens syfte är att bidra till medlemmarnas möjligheter att tillfredsställa sin kreativitet i Second Life.
Genom den kommer du att få inbjudningar, kursmaterial, texturer, mallar och intressanta objekt som du kanske kan ha nytta av i ditt skapande. Kontakta Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com eller via IM!

SEC-gruppens medlemmar kan använda gruppens "notices" för att skicka ut sina egna skapelser, texturer råd och rön och gruppchatten för att få råd och dåd när man som mest behöver det i sitt skapande.
Vi hjälper varandra efter bästa förmåga att förverkliga våra kreativa drömmar!

Lärare, Byggare och klädskapare

Lärare, Byggare och klädskapare
Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com och Snowy Montpark: snowychannel@gmail.com

Syjunta - 16 mars på SEC - Veck, ljus och skuggor på enkelt sätt

Veck och skuggor på kläder

(Hämta som PDF)


Veck från RL

Det är skuggor, ljus och dagrar som ger djup i en bild. Så är det också med våra kläder i de virtuella världarna. Ja, i alla texturer som vi använder i de virtuella världarna ger ökad realism och liv åt det vi skapar där om de innehåller skuggor och dagrar. På våra kläder ger det veck, skrynklor och skinande ytor, som förhöjer intrycket av realism och elegans och gör att vi känner oss bra i våra kläder. Bra utseende ger ökat självförtroende även här i SL!
Kläder utan veck ser ju ut som om dom var gjorda av latex eller trikå! Och det kan ju också vara spännande ibland!

Veck på enkelt sätt
Det finns många sätt att göra veck och dagrar på för att skapa mer realistiskt utseende på våra kläder här.
Idag väljer jag en enkel metod som passar att göra i de vanliga bildbehandlingsprogram som vi har talat om tidigare här. Det finns fler metoder och jag hoppas få komma till baka till dem i en senare kurs.
För det vi skall göra idag krävs t ex PS, PSE (Photoshop Elements) eller GIMP.
Därför är det bra om ni har er bildbehandlare uppe och gärna med en lämplig "template" ( mall) uppladdad.
Välj gärna den här ”Master Template-Upper” som ni kan hitta här för nedladdning:
http://www.robinwood.com/Catalog/Technical/SL-Tuts/SLPages/AVUVTemplates.html

Idag väljer vi för enkelhetens skull att göra en T-tröja med någon bild på.
Att göra veck och dagrar och skuggor på andra plagg görs på samma sätt!

Arbetsteg:

"Tyget"
  1. Öppna mallen för överkroppar "Upper-Templates"och infoga ett nytt lager
    Gör det genom att markera det övre lagret med UV-linjer och därefter gå till tablån ”Layer” eller ”Lager” i det övre verktygsfältet och där där väljer du ”New" och sedan "layer”. Ge sedan det nya lagret en opacitet på c:a 75%. Detta för att få en viss transparens för att man skall kunna orientera sig i mallen med hjälp av UV-linjerna.


  2. Måla med t ex penseln, "Brush Tool", lagret i den färg som ni vill ha er T-shirt. Jag valde grå här för att kunna ge min T-shirt vilken färg jag vill när jag sedan tar in den till SL. Det är det här lagret som skall bli "tyget" i det nya plagget.Det går fort meden bred pensel!!


  3. "Klipp till tyget" så att det passar till det plagg du skall göra.
    Det gör du genom att radera bort de partier som inte skall finnas med "Errase"-verktyget som du hittar i verktygslisten till vänster i bilden. Var noga med att tadera all fyllning där du inte vill ha tyg när du är färdig! Tänk på händerna!


  4. Veck
    Nu ska du börja med det som skall bli vecken.
    Skapa därför ytterligare ett lager på samma sätt som förra gången. Lägg in det över det lager som skall bli "tyget" men under lagren markeringarna för sömmar och andra markeringar som finns i mallpaketet. Jag döpte mitt nya lager till "Svarta linjer" för att lättare hitta det sedan.


  5. Markera det nya lagret "Svarta linjer", som är tomt och ta en smal pensel (15 px) ur ”Brusch Tool”-verktyget i verktygslisten.
    Dra svarta linjer där ni vill ha era veck. Titta gärna på hur veck och skuggor brukar falla på kläder i RL. Se hur veck uppstår i byxlinningen, över magen, under armar och bröst. och på ärmarna. Det är bra att ha stöd av UV-linjerna.


  6. Duplicera lagret med de svarta linjerna.
    Det gör du genom att t ex högerklicka på lagrets markering eller dra ner lagret till symbolen näst längst till höger nederst i lagerfönstret, "Create a new layer".
    Dra sedan ner det nya lagret under lagret med de svarta linjerna i lagerfönstret. Döp det nya lagret till "Vita linjer"! Det underlättar när man vill hålla ordning på lagren.
    Nu skall vi göra vita linjer i det kopierade lagret som ännu har svarta linjer. Ett enkelt sätt att göra det på är att invertera det svarta linjerna till vita genom att trycka "cntr+I".
    Nu har vi de vita linjerna liggande under de svarta!


  7. Markera lagret "Vita linjer" och högerklicka på bilden och välj ”Free transform”. Du får då upp en ram i bilen som du kan dra och placera som du önskar. Ja till och med vrida. Prova med att högerklicka igen på på bilden som befinner sig i "Free transform"- läge. Då får du fram vilka andra möjligheter som döljer sig i det mycket användbara verktyget.


  8. Förskjut eller "dra" nu bilden med de vita linjerna så att de sticker fram något över de svartalinjerna. Tänk på att ljuset kommer uppifrån eller från ena sidan. Innan du "drar" de vita linjerna så att de syns över de svarta bör du försäkra dig om att du kan dra fritt så att det nya läget inte låser sig till griden i bilden. Det kan du ordna genom att gå till "View" och försäkra dig om att "snap" är avmarkerat.


  9. För att jämna ut skuggeffekterna något har vi flera metoder:
    1. man kan använda ”blur”-verktyget från verktygslisten och låta det svepa över linjerna tills man fått det utseende man önskar.
    2. Man kan använda filter också. Markera lagret "Svarta linjer". Man hittar verktyget under ”Filter”>”Blur”>”Motion Blur”.
    Välj där vinkeln 0-10 och en ”distance” 50px och tryck ”OK”. Upprepa samma för lagret med de vita linjerna.
    Här har jag använt mig av metod 2: ovan!
    Nu har vi vecken nästan färdiga!


  10. Det är dags att få dom att smälta samman med ”tyget”.
    Det gör vi genoim att använda ”Blend”. Då smälter vecken samman med tyget. Väl lagret med de vita linjerna och dra i den vänstra övere rullgardinslisten i lagerfönstret och klicka på ”Overlay”. Gå sedan ill lagret med de svarta lionjerna och gör på samma sätt men välj ”Multiply”.

  11. Nu kommer finliret! Lek med inställningarna av ”Opasity” och ”Fill” för respektive lager tills du har hittat en inställning som du tycker passar.

Skuggor och dagrar
Beroende på användarens ”bröstmuskulatur” är det bra att med skuggor och dagrar gör den naturligare. Så gör man också om man vill ha blanka partier i klädseln.
Även här finns flera metoder men jag har valt en här idag.
Duplicera lagret med tyget. Det underlättar om man gör det något transparent (75%) så att du får störd av UV-linjerna.
Tag sedan penseln i verktygslisten och måla vitt där du vill ha ljusa partier i det här fallet över brösten och överskuldrorna. Använd en bred mjuk pensel.
Måla med svart färg där du vill ha skuggor.
Tag sedan ”Blurverktyget” i verktygslisten och jämna till det hela. Ställ in önskad transparens på lagret med "Tyget copy" som har dina skuggor och ljusare partier.


Spara

Spara sedan alla lager i ditt bildprogram så att du vid behov kan gå tillbaka och korrigera om du skulle vilja.
Ändra därefter bildens storlek till 512x512 Under ”Image”> ”Image size
Endast de lager som skall synas på din slutliga textur skall du göra synliga genom att markera Ögonen” på dem.
Nu är det dags att spara i t ex PNG. Ett format som kan laddas upp till SL. Där du i ”appearence” gör din nya T-shirt klar med sina veck och skuggor direkt på din kropp.


Kay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar