Visade sidor under den senaste månaden

På den här bloggen ger vi tips m m för byggande, scriptande och klädskapande i Second Life.

Gå med i gruppen SEC - Swedish Educational Center!
Gruppens syfte är att bidra till medlemmarnas möjligheter att tillfredsställa sin kreativitet i Second Life.
Genom den kommer du att få inbjudningar, kursmaterial, texturer, mallar och intressanta objekt som du kanske kan ha nytta av i ditt skapande. Kontakta Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com eller via IM!

SEC-gruppens medlemmar kan använda gruppens "notices" för att skicka ut sina egna skapelser, texturer råd och rön och gruppchatten för att få råd och dåd när man som mest behöver det i sitt skapande.
Vi hjälper varandra efter bästa förmåga att förverkliga våra kreativa drömmar!

Lärare, Byggare och klädskapare

Lärare, Byggare och klädskapare
Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com och Snowy Montpark: snowychannel@gmail.com

Klädkurs 1 - Grunderna för att skapa kläder

Allmänt om kläder

Generellt gör vi kläder på två sätt och oftast i en kombination mellan dessa:

Kläder som texturer på olika lager runt vår kropp

Vi avatarer har en kropp här i SL, som är belagd med ett antal ”lager”, på vilka vi kan lägga texturer. Ett lager kan t ex vara det lager vi använder för våra underkläder ett annat är det som är våra ”Shirts” och byxor ett tredje är det som kan bli till jacka. Ett annat det yttersta, används som kjol. Men innanför dessa finns även lagret som blir vårt skinn. På senare tid har man lagt till ännu ett lager som kan fungera för tatueringar. Alla dom där lagren för olika delar av kroppen kan nås och bearbetas av oss via verktyget ”Appearence”. Men under alla dom här lagren finns ett grundläggande lager som är vår form eller ”Shape”, som även det kan formas med verktyget ”Appearence”.

Med ”Appearence” kan vi ge textur, färg och storlek eller utbredning på de översta skikten som omger vår kropp i SL

Prim som kläder

Man kan fästa prim på vår kropp. På så vis kan du sätta på dig t ex en hatt. Och kläder av prim hanterar vi som vanligt med verktyget ”Edit”. Genom att högerklicka på primplagget i ditt inventarium och välja ”Attach to” kan man placera t ex en hatt relaterad till en mängd punkter mängd givna punkter på kroppen och sedan justera dess läge med ”Edit”. Prova själva med den hjälm ni fick av mig. Genom att välja fästpunkt för ditt primplagg kan man oftast få det att följa kroppens rörelser på ett bra sätt.

Väljer ni bara ”Wear” på vanligt sätt, hamnar den på högerhanden, första gången ni sätter på er hatten! Men väljer ni i stället ”Attach to” och sedan "Scull" så hamnar den på huvudet och kommer att följa huvudets rörelser Och det är ju bra för en hatt! Men den hamnade kanske lite snett! Det kan ni justera med ”Edit"-funktionens ”Move” och ”Rotate”, som ni hittar under ”Edit”-vektygets flik ”Object”. Det här är funktioner som några av er lärde er tidigare på byggkursen. Använd nu "Edit" så att Hjälmen hamnar ungefär rätt på ditt huvud!

Prim som skall användas som kläder formas, ges textur och färg på samma sätt som prim i alla andra sammanhang med ”Edit”-verktygen.

En varm tröja med krage och muddar blir vårt första plagg.

Nu är det så att man måste göra på till lite olika att försätta sig i läget "Appearence" beroende på vilken viewer man använder. Jag kommer därför att visa hur man gör för både Lindens V2. och Phoenix.

Vi börjar med V2:
Högerklicka på dig själv och du får upp den här rutan. Där har du flera alternativ. Men just nu är "Edit my outfit" intressant. Klicka på "Edit my outfit"!

Du hamnar då i "Appearence" som ser ut så här. Du ser alla tillgängliga plagg i tablån. Längst ner finns olika alternativ för att spara det du gjort. Du går ur "Appearence" genom att klicka på ditt inventarium (resväskan).

För den här övningen gör vi en tröja med "Jacket" som bas. Klicka därför på symbolen för "Jacket". Då får du fram samma typ av rutor som de som har den gamla layouten på sin viewer.

Phoenix Viewer:
Högerklicka på dig själv och välj "Appearence" i det "tårtdiagram" som kommer upp.

Tillbaka till vår tröja:
Jag har valt att göra tröjan som en jacka för den är längre så där finns det plats för 2 olika texturer och det är lite fiffigt just för vår varma vintertröja.

Du har klickat på "Jacket" i "Appearence" och då fått upp ett val: Ta av dig den jacka du eventuellt hat på dig eller att skapa en ny jacka. Ta av dig den jacka du har på dig och gör en ny!
Du får då på dig en helt ny, vit och ren jacka direkt från Lindens förråd!

Ge tröjan färg
För att bättre se den ger jag den en färg, ev. den slutliga. Det kan du göra genom att klicka på den nedersta rutan i tablån till vänster om bilderna och reglagen som ger jackans form och storlek. Du får då fram samma färgvalspalett som när du använder "Edit". Klicka i paletten och välj en färgton. Ge färgen sedan den ljushet som du önskar. Du ser den"färdigblandade" färgen i det lite större fönstret till vänster om färgpaletten. Dra den färgen ner till en av t ex de vita rutorna under färgpaletten. På så sätt "sparas" ditt färgval och du kan använda just den nyansen flera gånger. Klicka sedan på "Select" under färgpaletten så får din jacka den önskade färgen.

Tröjan får en textur
Men fortfarande ser den inte ut som en stickad tröja. För det krävs att vi lägger på "texturer" eller som det här kallas "Fabric". Det gör du genom att klicka på de 2 översta rutorna, märkta "Upper fabric" och "Lower fabric" överst till vänster om om bilderna och reglagen som ger jackans form och storlek.
Vi börjar med klicka på "Upper fabric". Då får du fram verktyget för att välja texturer. Överst till höger fyller du i namnet på den textur som du villa. Det förutsätter förstås att du har texturen användbar i ditt inventarium. Om inte måste du skaffa dig den inworld eller genom att ladda upp den.
I det här fallet vade jag en ganska slät textur men med en tydligt stickad struktur i mitt inventarium. Klickar på den vada texturen i inventariet och den dyker upp inte bara på min tröja utan också i fönstret till vänster om bilden av mitt inventarium. Jag väljer "Select" igen. och jag har fått en fin textur på tröjans överdel.
Nu är det dax att läga textur på den återstående nedre delen av tröjan. Det gör vi genom att klicka på rutan "Lower fabric" och förfar på samma sätt som tidigare. Jag valde här en grövre textur för att få en naturtrogen avslutning på tröjan neråt.

Storlek, ärmlängd mm
Nu är det dags att bestämma tröjans storlek, längd, ärmar och urringning
Det gör man med reglagen under varje ruta i huvudtablån för "shirt".
Ställ in tröjans längd.
Ärmlängd! Se hur ni kan göra ett helt ärmlöst plagg!
Höjd i halsen!
Hur ni vill ha den urringad?

Just idag föreslår jag en ganska hög tröja som vi nu skall sätta en krage på.
Så ja!Tröjans storlek, ärmlängd, höjd i halsen mm ställer man in med reglagen under bilderna till höger i menyn för "Jacket".
Lek gärna med reglagen och se hur plagget ändrar form och storlek!

Spara din jacka!
Det gör du genom att klicka på "Save as" nederst på menyn för "jacket". Du får då upp ett fönster där du fyller i det namn du vill ge ditt plagg. Ge det ett bra namn så att du hittar din jacka igen! Och så äntligen tryck på "Save" i det lilla fönstret. nu har du en fin tröja i ditt inventarium som du bör flytta till ett ställe där du lätt finner den när det är bråttom att ge sig ut i kylan.

Krage och muddar

Krage
Tröjan ser ju lite ”naken" ut i kanterna. Så nu gör vi en krage till tröjan det gör den lite skönare och ger den ett mysigare utseende. Eller hur?
Men innan vi börjar göra kragen kan det vara bra att hoppa upp på en ”Pose Stand”. Då står ni stilla medan du arbetar. Speciellt viktigt är det senare när ni skall placera kragen rätt på kroppen.
Kragen gör vi som en prim med hjälp av ”edit” och ”create”.
Välj en "torus" längst till vänster på andra raden högst upp.
Med hjälp av ”Stretch” ger vi vår krage mått som kan passa.
x=0.09
y=0.17
z=0.24

Textur för kragen
Det gör vi i ”Edit” under fliken ”Textures” som vi öppnar.
Klicka på rutan ”Textur” och välj! Ta i det här fallet t ex samma textur som du använde som "Lower fabric" nyss när du gav din tröja sin andra textur. Den texturen ger en bra avslutning av tröjan längs halsen. Skriv det överst i rutan som kommer upp och klicka på samma textur som när du gjorde tröjans nederdel.

Färg på kragen
Nu är det dags för färgen. Den har ni redan valt för er tröja. Klicka på rutan ”color” och välj färg. Den hittar ni i den ruta dit ni drog den önskade färgen när ni nyss gjorde tröjan.

Spara kragen så att ni kan hitta den igen!
Ge den ett bra namn som du kommer ihåg!

Ta på dig kragen och placera den rätt!

Leta reda på kragen i ert inventarium och högerklicka på den och välj ”attach to”. Nu öppnar sig ett fönster som visar var på kroppen ni vill placera kragen. Det är platsen som skall styra hur kragen sitter. Därför väljer vi något som rör sig som vi vill att vår krage skall röra sig.
Ett sådant ställe är t ex högra skuldran eller axeln, ”Right shoulder”. Men det går lika bra att placera kragen på t. ex. ”Spine”. Välj något som är ledigt. Tänk på att t ex halssmycken brukar bäras på ”Chest”. !
Klicka där och ni har kragen på axeln.

Oj den hamnade lite lustigt kanske. Men det ordnar vi genom att högerklicka på kragen som, vi bär och välja ”Edit”.
Med dom vanliga förflyttningsverktygen i "Edit" kan vi dra, rotera mm tills vi får kragen att sitta som vi vill. Eventuellt kan man även justera storleken med "stretch".
Ta nu en titt på er själva i "Appearence" och under "Jacket" igen, och se om halslinjen är rätt. Eventuellt kan man behöva justera urringningen på jackan med reglagen.

Muddar
Muddarna görs på samma sätt som kragen! Så ta fram ”edit” igen och gör en "torus" med måtten:
X=0.1
Y=0.1
X= 0.1
Ge mudden textur på samma sätt som tidigare med kragen.
Ge mudden färg på samma sätt som tidigare med kragen.
Och till sist!
Spara mudden så att ni hittar den igen i inventariet.
Sök upp mudden i ditt inventarium.
Gör en kopia.
Märk de båda muddarna med ”right” resp. ”left” så att det syns i namnen.

Ta på er ”left”-muddenväster underarm på samma sätt som ni gjorde med kragen. Högerklicka på mudden i er inventarium och välj ”attach to” igen men nu väljer ni att sätta den på vänster underarm.

Och gör samma sak en gång till men välj nu höger underarm.
Nu är det dags att justera hur dom fäst vid din kropp. Du kan behöva rotera muddarna så att dom helt omsluter dina underarmar.

Så då är tröjan färdig.
Grattis!!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar