Visade sidor under den senaste månaden

På den här bloggen ger vi tips m m för byggande, scriptande och klädskapande i Second Life.

Gå med i gruppen SEC - Swedish Educational Center!
Gruppens syfte är att bidra till medlemmarnas möjligheter att tillfredsställa sin kreativitet i Second Life.
Genom den kommer du att få inbjudningar, kursmaterial, texturer, mallar och intressanta objekt som du kanske kan ha nytta av i ditt skapande. Kontakta Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com eller via IM!

SEC-gruppens medlemmar kan använda gruppens "notices" för att skicka ut sina egna skapelser, texturer råd och rön och gruppchatten för att få råd och dåd när man som mest behöver det i sitt skapande.
Vi hjälper varandra efter bästa förmåga att förverkliga våra kreativa drömmar!

Lärare, Byggare och klädskapare

Lärare, Byggare och klädskapare
Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com och Snowy Montpark: snowychannel@gmail.com

Byggkurs 1, Grundläggande om Prims

Här kommer sent omsider förra veckans byggkurs i läsbart format! Lärarna samlades för en pressbild före kursen, se nedan.
===================================================================
Snowy Montpark: Tack för att ni har kommit hit. Detta är alltså starten på höstens bygg- och designkurs. Vi, det är jag och Kay Uggla, kommer att ha lektioner varje tisdag kl 22.00. Varannan vecka står Kay för klädskapandet och varannan vecka ska jag ge er lite byggtips. Vi börjar mycket simpelt i lektion ett.

Snowy Montpark: Vi ska skapa några primmar, ändra och se hur man sätter ihop dem. Eftersom det snart är vinter kommer vi att ha ett vintertema idag. Är alla klara att starta?

Snowy Montpark: Vi ska börja med att rezza en prim. Som ni vet är den som en legobit, grundläggande i Second Life. Högerklicka på marken intill dig och välj Create i "pajmenyn". En del viewers har en meny i överkanten men det är samma princip - markera och välj Create.


Snowy Montpark: Man kan använda menyn högst upp för att ta fram Edit tool. Den är en samlingsplats för olika verktyg, bland annat Create. Nu ska vi strax göra fler primmar. Men först ska vi göra den här lite snyggare.Högerklicka på er nya prim och välj Edit. Jag har redan gjort det. Du ser att det kommer upp en meny och att din prim får färglada pilar runt om, eller hur? Testa gärna att dra primmen fram och tillbaka genom att klicka och dra i pilarna. Men se upp, den kan flyga iväg!!


Snowy Montpark: Titta nu på menyn som kom upp. Det är Edit-menyn. Den har fem val, ungefär i mitten; General, Object, Features, Texture, Content. Går det bra, Ghost och Roseline? Vi ska prova att byta färg och textur. Klicka på Texture. Då får vi en ny meny. Så länge som vår prim är markerad går det att ändra färg etc på den. Vi har nämligen fullständiga rättigheter som ägare till vår prim. Mer om rättigheter senare.

Snowy Montpark: Ser alla rutan som det står "Color" på? Klicka på den. På färgpaletten som kommer upp har ni alla tänkbara färger. Klicka någonstans i den stora paletten så får du en färg i provrutan till vänster. Jag har börjat klicka i färgpaletten. Då ändras min kub.

Snowy Montpark: Ändra också gråskalan genom att dra i reglaget till höger om färgpaletten. Det går att få helt vit eller helt svart. Välj något mitt emellan. När du har en färg du gillar kan du dra provrutan till en av spar-rutorna under. Det är ett bra tips för framtida bruk. Snowy Montpark: Tryck också på Select för att spara färgen.

Snowy Montpark: Det är fortfarande lite kvar av trämönstret från vår originalprim. Därför ska vi klicka på på Texture-rutan också och ta bort mönstret. Kay kommer att berätta hur man väljer mönster i en annan lektion. Jag ser att alla redan ändrat sin prim en hel del.

Loo Berensohn: Ja perfekt.

Kay Uggla: Ja det gör jag så småningom när vi talar om texturer för kläder.

Snowy Montpark: Klicka på Texture-rutan och välj Blank i vänsterkanten av menyn som kommer upp. Tryck på Select för att behålla den blanka ytan. Vi kommer att göra en slutprodukt som kanske inte brukar vara blå etc, men jag gör min lite blåvit.

Snowy Montpark: Nu har vi en fin färg och en neutral textur. Bland de fem valen som syns i Edit finns det ett som heter Object. Ser alla det?

Arcadia Ceres: faen ja byggde in mig själv D:

blossom Xstar: * fnissar * :)~~

Snowy Montpark: Kan någon släppa ut Arcadia?

Loo Berensohn: hahaha Arc då.

Snowy Montpark: Du får ta edit och flytta på kuben, Arcadia. Om man blir instängd av någon annans prim är det bästa att bara teleportera bort eftersom man inte kan editera andras primmar.

Loo Berensohn: Det bästa vore om Arc satt kvar där.

Snowy Montpark: Haha nej Arcadia vill vi se. Vi ska ändra form på vår prim. Välj "Object". I menyn som nu visas finns något som heter "Building Block Type", ungefär i mitten. Vi ska göra om vår prim till en boll. Klicka på "Building Block Type och välj "sphere" som jag gör nu.

Arcadia Ceres: hade jag suttit kvar hade Loo fyllt kuben med bananer åt mig.. jag vet hur hon är.

Snowy Montpark: Lol, helst ska alla ha en boll nu. Ni kommer snart att få se varför. Men själva bygget funkar bra och ni får en lite mer spejsig produkt om ni har andra former.

Snowy Montpark: Redan när vi valde Edit kom det fram pilar runt vår prim. De är till för att flytta omkring en prim, men vi ska nu använda ett trick för att göra en snygg kopia. Alla beredda? Håll ner shift-tangenten och ta tag i den blå uppåtpilen. Dra uppåt. När du har dragit bollen ca en halv meter upp blir det en ny boll ovanför den gamla! Malik drar åt sidan istället, hehe. Hur som helst, detta är en bra teknik för att få en centrerad kopia. Gör en kopia till, ovanför de två andra bollarna.

Snowy Montpark: Nu ska vi testa att ändra storlekar. Börja med att klicka på mittbollen. För att inte bollen ska flytta på sig när vi ändrar storlek behöver vi ändra valet i Edit lite. Titta uppe till höger. Där finns en ruta som heter Stretch Both Sides. Kryssa i den. Klart? Då tar vi och trycker ner både Ctrl och Shift. Titta på bollen nu. Istället för pilar får vi en box runt bollen.

Snowy Montpark: Om ni bara tryckte Ctrl såg ni kanske ringar istället? Vi kommer tillbaka till dem senare. Jag är lite bekväm av mig, så jag kopierar den översta bollen några gånger. Då slipper jag sätta textur och färg på nytt. Jag behöver bara krympa och flytta de nya primmarna.

Snowy Montpark: Klicka på den översta bollen, tryck Shift och dra uppåt tills du har en kopia. Krymp kopian med Ctrl+Shift och flytta den till lämpligt ställe för en näsa.

blossom Xstar: men om man vill byta färg då snowy?

Snowy Montpark: Om du vill byta färg så kan du ta den senast gjorda. Klicka Texture i Edit-menyn. Därefter stora rutan som heter Color. Inte dumt faktiskt. Den här snögubben ska få en grön näsa. Krymper näsan lite .. och flyttar den på plats.

Snowy Montpark: Gör om detta för ögonen och munnen. De måste flyttas en bit in i huvudet för att se naturliga ut. Dessutom bör vi nog byta färg på dem. Kommer ni ihåg hur man gjorde? Edit-meny, sedan Texture och slutligen Color-rutan.Jag gör rätt små ögon, och svarta.

Frosty Muggins: Hej alla. Jag missade min egen snögubbe-kurs ser jag.

blossom Xstar: Samma runda ögon med, va?

Snowy Montpark: Haha hej Frosty! Ja , och vi ska ha två ögon. Så jag drar och kopierar första ögat nu. Nu vill vi flytta ner båda ögonen samtidigt. Markera ett öga, sedan håll nere Shift och klicka på det andra ögat. Då är båda primmarna markerade och kan flyttas.

blossom Xstar: Man kan väl göra pupiller med va?

Snowy Montpark: Jajamän! Jag hoppar det just nu, men det är bara två primmar till. Har ni inte lyckats markera båda ögonen kommer strax ett knep för markering. Men nu har jag båda mina markerade och drar dem till rätt ställe. Han blev lite insektslik i ögonplaceringen, min Snowman. Mun fattas. Samma teknik, röd mun.

Snowy Montpark: Vad fina våra snögubbar blev!

Arcadia Ceres: oh Mia, va fin snöman du har gjort :D:D

Mialinn Telling: Jepp han heter Frosty.

Arcadia Ceres: Frosty McSlush.

blossom Xstar: *GIGGLES* :)~~~ Snowys snögubbe ser nästan ut som en panda på håll... söt iaf.

Frosty Muggins: Kanon se så många kul kompisar ni gjort till mig ;))

Snowy Montpark: Det går att snygga till alla kroppsdelarna med prim-tortering.Jag rekommenderar er också att gå Kays kurs så lär ni er texturer och kan göra ett snyggt ansikte som bara "klistras" på. Nu har vi alltså en fin snögubbe och vill ta med hela hem.

Mialinn Telling: Hehe

Loo Berensohn: Flytt-trixet.

Snowy Montpark: Vi ska avsluta med att lära oss hur man länkar ihop primmar. Vi börjar med huvudet. Ställ pilen en bit till vänster och ovanför huvudet. Klicka och dra neråt till höger. Du får en ram. Eh, dvs om ni fortfarande har edit-menyn framme. Jag stängde min för att se chatten, haha. Ok, lyckas ni med ramen runt huvudet?

Snowy Montpark: Ibland kommer andra primmar med också. Då får man gå upp i Viewer-menyn och välja under Tools: "Select only my objects". Det brukar hjälpa. Det här är ett snabbare sätt att markera flera primmar på. Primmarna ska nu få en gul markering i kanten. Om det inte går bra första gången gör du bara om markeringen. Snowy Montpark: När allt är markerat trycker du Ctrl+L. Simsalabim sitter hela huvudet ihop! Snowy Montpark: Gick det bra?

Snowy Montpark: Vi kan testa om allt sitter ihop.Klicka vid sidan av snögubben och sedan på huvudet igen. Då ska alla primmar bli markerade .. och vi kan göra ett litet trick. Testa nu att trycka ner Ctrl enbart. De där ringarna du kanske såg tidigare kommer fram, och om du nu tar tag i ringen genom näsan kommer din snögubbe att nicka med huvudet. Prova! Kanske vill du ha lite uppnäsa på snögubben. Eller kanske ska den se ledsen ut. Det kan du ställa in med den här funktionen, som kallas Rotation.

Snowy Montpark: Jag tror jag får gå runt sedan och ge pris till finaste snögubben. Det var många vackra här.När du är nöjd med huvudet länkar du hela snögubben genom att göra en ram runt huvud och kropp och trycka Ctrl+L. Nu läggs underbollarna till också. Snowy Montpark: En bra sak med chat är att ni kan rulla upp och se gamla instruktioner om ni missade något. Om ni vill ta bort en länkning väljer ni Edit och trycker Shift+Ctrl+L.


Innan du tar med dig din snögubbe kan det vara lämpligt att döpa den. Det gör man under General i Edit. Jag tycker rätt illa om att alla saker man gör heter "Object".

Loo Berensohn: min fick namnet : Mamma, vad blev det!
Kay Uggla: fniss.

Snowy Montpark: Så det kan vara bra att komma ihåg - skriv gärna upp det - att alltid ge saker ett namn innan man behåller dem. Ta nu din snögubbe genom att högerklicka och välja Take. Den hamnar i inventory och kan lätt dras fram igen.

Frosty Muggins: jo namsätt dom annars får ni bara object och det är hopplöst att leta eller hitta sen. Men vad händer?

Snowy Montpark: Nu var det någon som tog ett riktigt stort tag och lyfte in hela golvet i inventory.

Arcadia Ceres: Kay rezzar plattform :D

Snowy Montpark: Ja egentligen var det bra, för lektionen är nästan slut. Om du har tid över: Testa att göra om näsan till morotsform. Det är trots allt den formen som de flesta snögubbars näsa har. Armar ska man också ha förstås!



Arcadia Ceres: stackars snögubbar, de smälter ju bort i den här grönskan xD

Loo Berensohn: Och snugga och borsten.

Snowy Montpark: Blossoms smälter, tror jag.

blossom Xstar: •´¨*•.¸. HahahaA •´¨*•.¸.

Loo Berensohn: Hahahaha Arc....löve u.

Arcadia Ceres: "Fest"lig gubbe. den enda med partyhatt =)

blossom Xstar: ja nån hatt måste den ju ha.

Kay Uggla: Kul blossom.

Coffee whispers: taste of your morning...

Arcadia Ceres: Tyvärr serverar vi bara Mjölk idag, malik. Wee.. en rostig mugg :D

Adrina Welders: Hallå där.. har ni serveringstillstånd?? ^_^

Removal of the object 'Mini Bar & stools' from the simulator is disallowed by the permissions system.

Snowy Montpark: Min stackars snögubbe får dras med näsan. Finns det en plastikkirurg på tomten? Vi har väl serveringstillstånd Kay? Tack allihop för att ni kom!

Loo Berensohn: Du glömde en sak.

Snowy Montpark: Eh vadå?

Loo Berensohn: Du sa du hade ett trix till att flytta ögonen med.
Snowy Montpark: Ja just det! Det visade jag faktiskt. Om man kryssar i Edit Linked Prim så kan man ju välja en enskild prim. Den där ramen som jag visade kan nu dras runt båda ögonen. Med lite försiktighet får man med båda och inte någon av de andra. Man kan till och med ändra storlek på båda två samtidigt när de är markerade. Om man tappar ett öga inne i snögubben (som jag just gjorde) .. så är ramen väldigt bra för att hitta den igen.

KURSDELTAGARE:
Kay Uggla
Snowy Montpark
malik Moorlord
Ghost Lexenstar
Kennylex Luckless
Borgen Writer
Loo Berensohn
blossom Xstar
Deborah Henry
Mialinn Telling
Zapper Marat
Arcadia Ceres
Roseline Wytchwood
hanky Warwillow
Frosty Muggins
Adrina Welders
Friendly Harbour

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar