Visade sidor under den senaste månaden

På den här bloggen ger vi tips m m för byggande, scriptande och klädskapande i Second Life.

Gå med i gruppen SEC - Swedish Educational Center!
Gruppens syfte är att bidra till medlemmarnas möjligheter att tillfredsställa sin kreativitet i Second Life.
Genom den kommer du att få inbjudningar, kursmaterial, texturer, mallar och intressanta objekt som du kanske kan ha nytta av i ditt skapande. Kontakta Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com eller via IM!

SEC-gruppens medlemmar kan använda gruppens "notices" för att skicka ut sina egna skapelser, texturer råd och rön och gruppchatten för att få råd och dåd när man som mest behöver det i sitt skapande.
Vi hjälper varandra efter bästa förmåga att förverkliga våra kreativa drömmar!

Lärare, Byggare och klädskapare

Lärare, Byggare och klädskapare
Kay Uggla: kay.uggla@gmail.com och Snowy Montpark: snowychannel@gmail.com

Flexikjolar och rockar - Klädskaparkurs del 2 - Syjunta 2


Kläder av flexiprim
och hjälpmedel för att "sy ihop"dem
till en jämn kjol eller kilt.


Flexiprims är det vanliga sättet att göra en ett plagg som fladdrar när man går i vinden. Det kan vara schalar, rockar, kjolar och även hår, som är "flygigt".

Som ett öveningsexempel har vi valt att göra en s. k. flexikjol/kilt.

Man gör på samma sätt när man vill göra en rock med fladdrande skört. Men de kanske är färre i en rock än i en kjol/kilt.

Halsdukar, slöjor eller en hårslinga görs alla på samma sätt: en flexiprim som får en lämplig textur som även kan vara delvis transparent. I det här avsnittet kommer vi inte att behandla hur man gör delvis transparenta texturer. Det kommer vi att ta upp i nästa kursavsnitt.

Observera att det här kommer att beskrivas två sätt att göra en kjol/kilt:
  • Ett manuellt, som är att föredra när man vill göra mer t ex asymetriska plagg
  • Ett automatiskt med hjälp av en generator som gör en jämn och fin kjol/kilt.
Först sedan man skapat sin fexiprim väljer man metod. så att inledningen är den samma för båda arbetsmetoderna.

Förberedande arbete:

Först en kort byxa, "Pant" som kjol/kilt-överdel
Gör dig en kort byxa i "Appearence". Välj under t ex "Pant" att gör en ny "Pant". Den ger du en t ex en liknande textur, som du sedan vill ha på din färdiga kjol. Du gör det på samma sätt som du gjorde när du använde "shirt" i föregående avsnitt för att göra en tröja.

Spara din nya "Pant" eller byxa och ge den ett namn så att du kan hitta den senare men behåll den på!

Hoppa upp på ditt pose stand! Det kommer att underlätta för dig att arbeta med din blivande kjol/kilt!

Ny börjar vi med flexi-kjolen/kilten
En ihålig cylinder
Vi börjar med att skapa en cylindrisk prim med hjälp av verktygen i "Edit". Gör gärna en vanlig kub först om du tycker det känns lättare. Under "Edit" och fliken "Object" kand du omforma kuben till en cylinder. Du gör det genom att i tablån under "Building block type" välja "Cylinder".
Gör den ihålig till 95% genom att sätta värdet vid "Hollow" till 95. Med värdet 95 får man den tunnaste väggen i cylindern.

En halvcylinder
Nu skär vi bort en del av cylindern så att det blir en halv cylinder kvar. Det gör man med verktyget eller inställningarna under rubriken "Begin cut and end" som du hittar till höger i "Object-tablån" alldeles under där du valde att göra en cylinder. Sätt de värdena till c:a 0.25 resp 0.75.

Konformad kjol/kilt-del
För att cirkel delarna skall passa ihop till en kjol/kilt som blir lite utställd och att de överlappar ungefär lika mycket överallt bör vi göra den halva cylinder vi har gjort konformad. Det gör vi genom att ställa in värdena under "Tapper" vid "X" till -0.55 och vid "Y" till -0.70

Rätt storlek
Slutligen ger vi vår blivande flexiprim en lagom storlek för det vi skall använda den till. Just nu skall vi göra en kort minikjol. Du finner en bit ner till vänster i "Object"-fönstret under "Edit" där man ställer in storleken vid "Size"!
För en kort kjol är värdena
X=0.24;
Y=0.24 och
Z=0.275
lämpliga.
Men du kan naturligt vis välja andra värden om du vill.

För en kilt gör du den lite längre: välj Z=0.4

Konvertera till en flexiprim
Gå till fliken "Features" i "Edit-verktyget"! Här ger du din prim speciella egenskaper som kan få den att verka böjlig, flexibel och dels att få din prim att lysa. Men vi väntar med att lära oss om lysande prim till ev en senare byggkurs.

Genom att bocka för rutan "Flexipath" får du en flexiprim. Och observera att den blir en "Fantom-prim" d.v.s. en prim som inte kommer att hindra att andra primar eller dina armar eller ben rör sig genom den.
Inom vissa gränser kan du kan ställa in hur din flexiprim skall bete sig. Det gör du genom att ge värden i rutorna. För en kjol/kilt kan de här vara bra:
"Smothness"= 2.000
"Gravity" = 0.800
"Drag" = 1.500
"Wind" = 0
"Tension" =1.000
"Force x" = 0
"Force y" = 0
"Force z" = 0


Textur
På vanligt väljer vi en textur för vår prim: Under "Edit" och fliken "Textur" klickar vi på "Textur" till vänster på tablån (1 i bilden ovan) och får upp ett nytt litet fönster där vi skriver in namnet på den textur vi vill ha på vår kjol (2 i bilden ovan). Klicka slutligen "Select" nederst till höger i det lilla fönstret (3 i bilden ovan).
Du kan nu välja hur stor och i vilken riktning du vill ha din textur på din prim som skall bli ett element i din kjol/kilt. Gör det med reglagen i underdelen av "Texturfönstret".
Manuell metod
Spara din nya flexiprim i ditt inventarium med ett namn som du lätt kan hitta!
Kontrollera att du står stadigt på ditt "pose stand"! Det underlättar mycket om du vet att du står stilla medan du bygger upp din kjol runt dig.
Rotera din flexiprim så att "move"-pilarna kommer överst!

Gör en dubblett genom hålla ner "Shift" medan du flyttar dinm flexiprim.
Dra din nya flexiprim till dig och placera den som du vill ha den.
Fortsätt så med den ena flexiprimen efter den andra tills du har skapat ditt plagg.

Markera alla dina flexiprim som du placerat runt dig själv och tryck "Ctrl-l" så att de länkas samman och ge ditt nya plagg ett namn som du lätt kan hitta i ditt inventarium!
Spara en kopia!

Nu är det dags att prova kjolen/kilten: Öppna ditt inventarium och leta reda på din nya kjol/kilt, högerklicka på den och välj: "Attach at".
Då får du upp en lista med ställen på kroppen där du kan välja att placera din kjol/kilt: Välj lämpligen "Pelvis", "Pelvis 2" eller "Stomach"!
Kjolen kommer att hamna på dig på säkert ett lite lustigt sätt. Men du justerar läget genom att använda verktygen "Move" och "Rotate" i "Edit".

Automatisk metod med en kjol/kilt-generator.

Ge ett namn och spara.
Nu är din flexiprim klar att ge ett namn och spara!
Namnet skriver du in i "Edit" under "General"

För att det skall fungera i LoopRez verktyg för att automatiskt "sy ihop" flera flexiprimar till en kjol/kilt skall du välja namnet "sample-short"Du måste skriva exakt så för att scriptet i kjol/kilt-generatorn skall fungera!

Ta fram "Loopres Generator" ur ditt inventarium och rezza det på marken intill dig när du står på ditt "pose stand"
Högerklicka på LoopRez Generatorn och öppna "Edit". Klicka på fliken "Content" där du finner alla filer och script som styr förloppet att generera en kjol/kilt.
Dessutom hittar du en bra brksanvisning där! Läs den gärna och förlj länkarna vidare ut på nätet för bra information. Då får du verklig nytta av din kjol/kilt-symaskin!

Men just nu ändrar du den fil i "Content" som heter "sample short"
till "sample short 1"!

Läg in din egen prim som du just döpt till "sample short" i LoopRez generatorns "content"!

Nu kommer det spännande momentet när din flexiprimkjol skall skapas:
Vänsterklicka på LoopRez Generatorn och en kjol/kilt rezzas ovanför Generatorn!.

Högerklicka på den så att alla paneler i den markeras och länka ihop dom: "Ctrl+l" och
ge din kjol/kilt ett namn som du lätt kan hitta i ditt inventarium!

Nu är det dags att prova kjolen/kilten: Öppna ditt inventarium och leta reda på din nya kjol/kilt, högerklicka på den och välj: "Attach at".
Då får du upp en lista med ställen på kroppen där du kan välja att placera din kjol/kilt: Välj lämpligen "Pelvis", "Pelvis 2" eller "Stomach"!
Kjolen kommer att hamna på dig på säkert ett lite lustigt sätt. Men du justerar läget genom att använda verktygen "Move" och "Rotate" i "Edit".

2 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet igen! Jag kommerr att kunna lära mig detta, men den automatiska delen kan jag ju glömma. Jag var ju inte med på kursen så länge. Missade att få med mig Loopres Generatorn.

    SvaraRadera
  2. Nu finns en länk på Bygg- och Designbloggen som leder dig att hämta hem den.
    Läs och följ länkarna till höger som leder till Natalie's blogg! Där finns massor av verkligt bra råd och tipps!

    Jag kommer dessutom att ställa ut en låda med "Loopresen" i på skolgården på Solace Island: Där kan alla hämta den under de veckor vi har kurser.

    Lycka till alla

    SvaraRadera