Kursavsnittet inleddes med att skapa en boll med 0.5 meters diameter. För att man tydligare skulle se bollen rulla fick den en textur. Primmen markerades som "pysical" och den kunde då släppas från några meter över marken, varefter den föll mot marken och studsade.
Fysiska primmar bidrar också till lagg (tillsammans med långt hår, radarscript, långa kjolar etc). Därför undvik laggskapande primmar om ni skall vara många (30,40....) på en sim samtidigt.
Ränna
Sen skapades en ränna för bollen att rulla i. Rännans längd ca 2 meter och rännans lutande kanter fixades med "Path Cut Begin and End" under fliken Object. Rännan placerades ca 2 meter ovan mark. Rännan gavs lutning så boll rullar av rännan. Ett stopp (en liten prim) placerade i rännans nedre del varefter flera bollar placerades i rännan.
En tunna byggdes av en prim och den urholkades till 95%. Tunnan placerades under lågsta delen av rännan varefter stoppet togs bort. Alla bollarna rullade av egen kraft ner i tunnan!
Tunnan och alla bollarna utom en togs bort.
Spiralränna
Dags att bygga en spiralränna, som bollar kan rulla i.
Utgångsprim: torus (ringmunk)
Resultatet:
Med lite justering i höjdled och lutning av ränna. kunde sen en boll fås att rulla ner i spiralrännan.
En del byggde spiralränna med flera varv (Revolutions):
Nästa byggkurs (8/12) behandlar script. Nästa kurs (1/12) leds av Kay Uggla och handlar om kläder).
/IronSide
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar